U3F1ZWV6ZTQ0MDEyMzU5MzE4MDE3X0ZyZWUyNzc2NjgwMjA0NDQ2Ng==

فرصة للسفر والعمل في المانيا لكل العرب بدون حساب بنكي وشهادة مع راتب وسكن جاهز Au Pair

 بسم الله الرحمن الرحيم  (

 من خلال مدونة أحمد كوداك يتناول هذا الموضوع معلومات هامة لطريقة التقديم على السفر الى المانيا من خلال وظيفة هامة جداً ومفيدة لك ولمن تذهب الية.




مين فينا مبيحلمش انه يروح يهاجر الى المانيا ويسافر ليها بس المشكلة ان دايماً شروط المانيا بتكون صعبه ومش اي حد بيعرف يعمل الشروط دي بس احنا انهارده جايبنلكم فرصة من اسهل الفرص اللي عن طريقها هتروح تشتغل في المانيا لمدة سنة ومش بس كده انت كمان هتقدر بعد الفرصه دي تقعد هناك وتدور على فرصة عمل غيرها وممكن تقدم على اكتر من طريقة تخليك تقعد هناك

إنهارده هنتكلم عن فيزا مبتحتاجش شروط صعبه للعمل في المانيا وهي فيزا المربي المنزلي اللي مقدمة من موقع Aupair ودي فيزا عن طريقها بتسافر الى المانيا لمدة سنة عشان تشتغل كمساعد للعائلات في الحفاظ على اولادهم.

وده لان العائلات بتكون منشغله جدا عنهم وطول الوقت في العمل عشان كده بيدورا على حد امين يقعد مع عيالهم ويحافظ عليهم وفي المقابل بياخد راتب شهري وهو 260 يورو.

ودي بتكون فرصة ممتازة انك تسافر الى المانيا ومن خلالها تقدر تدور على شغل تاني بعد ما تخلص الوظيفة دي وتبدأ تدور على فرص تانيه تخليك تقعد في المانيا ومترجعش بلدك والطرق دي كتير زي مثلا انك تقدم على لجوء او لو بتفكر في الدراسة هناك او ممكن انك تدور على عائلة تانيه وتشتغل نفس الوظيفة لو حسيت انها مريحاك.

فيديو الفرصة والتقديم



يعني بمعنى اصح بمجرد انك تروح المانيا بيتفتحلك كل الطرق انك تفضل هناك وتعيش وتاخد الجنسية مع الوقت, بتاخد يومين اجازة في الاسبوع مش يوم واحد ودي بتكون فرصة ممتازة انك تلف في البلد شوية وتغير جو الشغل ده.

عدد ساعات العمل هو 8 ساعات وبيوفرولك العائلات اللي بتشتغل عندهم سكن ليك مجاني يعني مش محتاج انك تروح تسكن بره وتدفع فلوس فيها وكمان بيوفرولك تأمين صحي شامل.

وكمان من مزايا الموضوع جه انه بيطلبوش منه شرط حساب البنكي او معاك كام في البنك وكده ولا مطلوب انك تثبت انك واخد شهادة دراسية معينه.

ميزة كمان بتقدمهالك العائلات دي انها بتدفعلك كورس تعلم اللغه الالمانية عشان تقدر تطور من نفسك اكتر وده في حد ذاته ميزة ممتازة جداً لان دي اللي بتخليك تتقبل في الوظائف اللي هتروح تدور عليها بعد ما تخلص فترة الوظيفة دي وزي ماحنا عارفين ان الالمان مبيعترفوش باللغه الانجليزية وكل تعاملهم هناك باللغه الالمانية.

الوظيفة دي مقدمها موقع au pair وده مختص بتوظيف ناس لرعاية اطفال العائلات في العالم كله بس اسهل دولة في الموضوع ده هي المانيا.

طيب ايه يخليهم يجيبوا واحد من بره المانيا مع ان المانيا فيها ناس عايزه تشتغل كتير, طبعا المبلغ ده قليل جدا على الناس اللي عايشه اوريدي في المانيا وفي اوروبا عمتاً بس بالنسبالك انت بتكون فرصة ممتازة انها تخليك تروح المانيا وبتفتحلك كل الطرق اللي بيها تفضل قاعد هناك بعد كده.

واحد يقولي طب افرض انا خلصت السنه اللي معاهم فيه هل برجع بلدي على طول.. لا ممكن من خلال قعدتك تكون دورت ولقيت عائلة تانيه وبيكون سهل ليك عشان انت بقى معاك خبرة في الموضوع واوريدي قاعد هناك وقابل بالراتب اللي عارضينه عليك فبتكون اسهل ليهم من انهم يجيبو حد من بره.

طيب افرض انا لسه مسافرتش ومتزوج وعايز اخد زوجتي معايا هل ده متاح؟ ده بيعتمد على العائلة اللي انت رايح عليها لو قبلت بتاخدهم بفيزا مرافق وبيكونوا معاك.

 

طيب هل الموضوع ده ملوش اي شروط تكون متوفره فيا؟

اكيد لازم يكون في شروط بس الشروط مش من العائلات دي شروط من السفارة الالمانية لازم تكون متوفره فيك عشان تصلح للسفر الى المانيا.

-         اولاً لازم يكون عمرك من 17 حتى 30

-         ثانياً لازم يكون معاك مستوى في اللغة الالمانية A1 ودي بتاخدها من معهد جوتا او في ناس بياخدوها اونلاين من مراكز معتمدة لان لازم شهادتك تكون رسمية ومعتمدة وده يا جماعه اقل مستوى في اللغة الالمانية وده سهل جدا إنك تتعلمه وممكن مياخدش منك شهرين لانه سهل جدا وهو بيكون عباره عن شوية كلمات بتتعلمهم عشان تعرف ترد على اي حد المانيا او تعبر عن نفسك وتعرف عن نفسك قدام اي حد يعني مش مطلوب منك انك تكون استاذ في اللغة الالمانية.

 

طيب ازاي بقى تقدم في الوظيفة دي

-         طبعاً لينك الموقع اللي هتقدم عليه هتلاقيه في صندوق الوصف. هتعمل اكونت جديد وبعد ما تعمل الاكونت هتبدأ تدور على عائلات المانية وتبعتلهم رسائل وتعرف نفسك ليهم وتبدأ تقولهم انك عندك استعداد للعمل معاهم وفي منهم هيحتاجو منك فيديو تعريفي عن نفسك وبرضو انت هتلاقي عائلات كتير ومختلفه وفي البعض منهم هيكون حاطت صور ليهم ولاطفالهم عشان تتعرف عليهم اكتر.

-         طيب افرض تم الاتفاق مع عائلة هتبدأ تبعتلك الدعوه الرسمية من المكان اللي عايشين فيه وانت بتاخد الدعوه دي وتروح على السفارة بس طبعاً بعد ماتكون اخدت الشهادة الرسمية اللي تثبت انك حاصل على درجة A1 في اللغة الالمانية

______________________________________________________________

    للإستشارة والتواصل مع وكيل هجرة معتمد من الهجرة الاسترالية Migration Advisor

وكيل هجرة معتمد من الحكومة الاسترالية برقم 1799648

قم بتعبئة بياناتك الصحيحة في نظام الهجرة الذي تبحث عنه وسيتم التواصل معك

 

Skilled Migration  هجرة الكفاءات والمواهب ( من هنا ) 

Family Visas  تاشيرات العائلات لمن لهم اقارب في استراليا  ( من هنا ) 

Education  الهجرة عن طريق التعليم في استراليا ( من هنا )

Refugees  هجرة اللجوء  ( من هنا )


                                                                                                 Sponsored by

   

                                                   




تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة