U3F1ZWV6ZTQ0MDEyMzU5MzE4MDE3X0ZyZWUyNzc2NjgwMjA0NDQ2Ng==

طرق وبرامج الهجرة الى الإكوادور

) بسم الله الرحمن الرحيم  (

من خلال مدونة أحمد كوداك يتناول هذا الموضوع طرق وبرامج الهجرة الى الإكوادور والتي لا تستطيع ان تقدم عليها من خلال زيارتك السياحية هناك.

 


الهجرة الى     أسهل دولة للهجرة والعمل فيها وهي بتعتبر البلد الوحيدة اللي بتسمحلك إنك تسافر ليها كسياحة وبعد كده تقدر تقدم على الهجرة وانت هناك, الإكوادور ميزتها إنها مبتحتاجش فيزا او تاشيرة للدول العربية بس في دول بتحتاج انها تستخرج التأشيرة عند الوصول للمطار وفي دول بتستخرجها في السفارة اللي في بلدهم.

مبدأياً إحنا مش عاملين الفيديو ده عشان أقولكم إنها أفضل دولة تهاجر ليها بس طبعاً الإكوادور زيها زي أي دولة عندها برامج للهجرة ليها وإنهارده هنعرفك ايه اهم البرامج اللي ممكن تنفع الفئات المختلفة من الناس واللي عايزين يهاجروا ليها او يستثمروا فيها.

بس قبل ما نتكلم عن برامج الهجرة خليني اعرفكم معلومات مهمة عن الإكوادور واكيد إنت هتكون عايز تعرفها عشان تعرف وضع البلد اللي بتفكر إنك تهاجر ليها.

مساحة الإكوادور هي 283 الف كم مربع وهي موجودة على خط الإستواء والعملة اللي بيستخدموها هي الدولار الأمريكي ونظام الحكومة هناك هو النظام الجمهوري واللي شبيه ببعض الدول العربية وبيستمر لمدة 4 سنوات وقابل للتمديد لفترة زمنية واحده فقط.

باصبور الإكوادور ضعيف يعني مش زي مثلا الأرجنتين والبرازيل والأورجواي بيساعدك إنك تدخل دول كتير ولو عايزنا نتكلم عن الدول دي ونعرفكم اكتر عن الهجرة ليهم ممكن تكتبولنا في الكومنتات.

فيديو الاكوادور



الرواتب في الإكوادور من 400$ الى 600$ ولو إنت هتستقر في العاصمة كيتو وإنت كنت اعزب هتحتاج عشان تسكن في غرفة من 150$ الى 300$ ولو انت عائلة هتسكن في شقة من 250$ الى 300$ إنما لو هتسكن في مكان غير العاصمة مش هتكلفك مصاريف كتير وطبعاً بالنسبة للمصاريف فهي مجانية بالكامل.

قانون الإكوادور بيسمحلك بإزدواج الجنسية يعني تاخد جنسيتهم مع جنسية بلدك مش زي الدول اللي بتقولك لازم تستغنى عن جنسيتك في مقابل الحصول على جنسيتهم وكمان قانون البلد بيمنع التسليم يعني لو عندك مشاكل في بلدك ومطلوب مش بيسلموك لبلدك.

الطفل اللي بيتولد هناك بياخد الجنسية على طول وأهله بياخدوا الإقامة الدائمة وكمان فيها ميزةانها بتخصص رواتب شهرية للمتقاعدين او المرضى بأمراض مزمنة.

طيب بعد ماعرفنا ايه هي الإكوادور خلينا نتكلم دلوقتي عن برامج الهجرة ليها

Ø     أول برنامج وهو Professional visa : وده بيختص بيه الناس اللي معاهم شهادات جامعية زي البكالوريوس والماجستير والدكتوراة وممكن تعادل شهادتك وانت هناك وتقدم على البرنامج ده او ممكن تعادلها وإنت في بلدك وتقدم في السفارة بتاعة الإكوادور اللي في بلدك وكمان تقدر تجيب زوجتك وأولادك عليه ولما بيتوافق عليك بتاخد الإقامة المؤقتة ولما بتشتغل سنتين بتقدم على الإقامة الدائمة وبعد 3 سنين تقدر تقدم على الجنسية.

يمكنكم الإطلاع على فرص أكثر  مثل

 

أسهل قانون للهجرة والعمل في النرويج - برنامج لا يتطلب شهادة لغة او حساب نقاط

طرق الهجرة والعمل في الدنمارك من خلال البرنامج التي تقدمها الحكومة الدنماركية

اقوى قانون للهجرة الى كندا فقط 35 نقطة للهجرة - بدون عقد عمل وحساب بنكي

 

شرط التقديم في البرنامج ده إنك يكون معاك كشف حساب بنكي

Ø     البرنامج الثاني إسمة el panshinado visa : والبرنامج ده مش حتاج إنك تعادل شهادتك فيه ولا ليه الشروط اللي قلناها في البرنامج اللي قبل كده بس بيشترط إن يتحولك كل شهر مبلغ على الاقل 800$ كإثبات إنك معاك فلوس وقادر إنك تصرف على نفسك وكمان مبيشترطش عليك إنك تشتغل هناك والأعمار اللي يقدروا يقدموا عليه من 20 الى 50 سنه 


______________________________________________________________

  للإستشارة والتواصل مع وكيل هجرة معتمد من الهجرة الاسترالية Migration Advisor

وكيل هجرة معتمد من الحكومة الاسترالية برقم 1799648

قم بتعبئة بياناتك الصحيحة في نظام الهجرة الذي تبحث عنه وسيتم التواصل معك

 

Skilled Migration  هجرة الكفاءات والمواهب ( من هنا ) 

Family Visas  تاشيرات العائلات لمن لهم اقارب في استراليا  ( من هنا ) 

Education  الهجرة عن طريق التعليم في استراليا ( من هنا )

Refugees  هجرة اللجوء  ( من هنا )



    للإستشارة والتواصل مع شركة PTE PEAK 

للتواصل مع PTE Peak، واحد من افضل مراكز التدريب اونلاين على اختبار ال PTE Academic واختبار ال NAATI CCL:

 

للتواصل عن طريق الواتساب ( من هنا ) 

للتواصل عن طريق ال Facebook:( من هنا ) 

 للتواصل عن طريق Instagram  ( من هنا )

رابط الموقع ( من هنا )


                                                                                             Sponsored by

   

                                                   

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة