U3F1ZWV6ZTQ0MDEyMzU5MzE4MDE3X0ZyZWUyNzc2NjgwMjA0NDQ2Ng==

فيزا للتشيك تمنحك الاقامة الدائمة في اوروبا بدون لغة او سن محدد وبدون عقد عمل والسفر بعد 28 يوم فقط

فرصة للإقامة في أوروبا مع فيزا مميزة جداً بتخليك مقيم دائم في اوروبا بدون لغة وبدون سن محدد وبدون شهادات دراسية محددة وبدون كمان عقد عمل مطلوب منك.



ودي فيزة طويلة الأمد مش لفترة قصيرة من الموقع الرسمي نفسه للهجرة التشيكية بس نظام الفيزا ده بقى انك هتشتغل بنظام حر يعني هتشتغل عمل حر مع نفسك بدون ماتدرس او تشتغل عند حد معين وبتقدر تسافر بعد 28 يوم من مراجعة بروفايلك.

الفيزا دي إسمها في التشيك self-employed - Long-term visa أو اللي هي اسمها المعروف في كل الدول Freelance Visa وهي فيزة العمل الحر وده زي الفيزا اللي اتكلمنا عنها قبل كده لالمانيا وغيرها.

طب ليه جايبنلك فيزا في التشيك, لان التشيك من دول الشنغن اللي بتقدر من خلالها تروح أي دولة تبع الإتحاد الأوروبي بكل سهولة غير إن التشيك رخيصة في اسعارها مقارنة بالدول التانية وده اللي بيخليك تقعد فيها وتتنقل من خلالها بكل سهولة لفترة طويلة وقانوني.

مدة الفيزا دي 12 شهر بتقدر من خلالها تشتغل هناك وبتجدد لمدة سنتين كمان وبعد مرور 3 سنين بتقدر تقدم على الإقامة الدائمة بسهولة.

 


الفيزا دي فيها ميزة جميلة جداً إن مفيش وظائف معينة هتروح تشتغل فيها ولا في قائمة وظائف لازم تروح تشتغل فيها, ده غير إنك بالفيزا دي تقدر تخرج وتدخل من التشيك عادي وكمان تقدر تروح أي دولة تانية من دول الشنغن, يعني التشيك بالفيزا دي بتسهلك التجول والعمل والعيشه في دول الإتحاد الأوروبي التانية.

 

كمان التشيك الضرايب فيها أقل بكتير مقارنة بألمانيا مثلاً او الدول الكبرى مع إن لو جيتوا حسبتوها هتلاقوا إن الفيزا دي مميزة لانها بتخليك تروح الدول التانية عادي.

 

كمان ميزة الفيزا دي انك لو بتفكر في الدراسة بتدرس مجاناً هناك إن كنت إنت عايز تدرس أو أولادك لإن الجامعات هناك مجاناً لو بتدرس باللغة التشيكية.

 

من أسهل طرق الهجرة الى كندا للعمالة الماهرة وهو هجرة جزيرة الأمير إدوارد الكندية

هاجر الى كندا في 48 ساعه فقط بدون شروط عقد العمل مع إصطحاب العائلة


طيب إية هي الشروط المطلوبة او الأوراق للتقديم على الفيزا دي

-         أول حاجه إن يكون معاك باسبور ساري المفعول لمدة 6 شهور أو أكثر.

-         ثاني حاجه هي أبلكيشن التأشيرة واللي المفروض إنك بتعبيه بالوورد وهتطبعه وتخليه معاك واللي بيتشيك عليه في 28 يوم عمل, وهتلاقي الموقع الرسمي للهجرة التشيكية مقدمينلك أكثر من لغة للأبلكيشن ودي خدمة جميله.

-         حاجه اسمها trade license وده اللي هو بتاع الملف الضريبي اللي لازم يكون معاك في التقديم واللي بيتفعل لما بيكون معاك الفيزا بالفعل.

-         يكون معاك صحيفة الحالة الجنائية او الفيش والتشبية زي ماحنا عارفينها في مصر وده بيكون من اي قسم شرطة في البلد اللي قاعد فيها.

-          

-         يكون معاك تأمين صحي للسفر وبيكون في البلد اللي انت مقيم فيها حالياً وطبعاً في شركات كتير بتاعة الكلام ده وهم قالوا انه مطلوب فقط عند قبولك ولما تاخد الفيزا.

-         تدفع رسوم الفيزا عند التقديم واللي هي غير مستردة وبتبلغ بالتشيكي 2500 كرونة تشيكية واللي بتساوي باليورو حوالي 101 يورو.

-         كل الأوراق دي تترجمها من أي مكتب ترجمه للغة التشيكية وتحطها في فايل وتروح تقدمها في السفارة التشيكية وبتنتظر ردهم وطريقة وموعد سفرك والإجراءات اللي بتعملها للسفر.

 

لينك الابلكيشن وكل المتطلبات من الموقع الرسمي لإدارة الهجرة التشيكية ( من هنا )

   _______________________________________


    للإستشارة والتواصل مع وكيل هجرة معتمد من الهجرة الاسترالية Migration Advisor

وكيل هجرة معتمد من الحكومة الاسترالية برقم 1799648

قم بتعبئة بياناتك الصحيحة في نظام الهجرة الذي تبحث عنه وسيتم التواصل معك


Skilled Migration  هجرة الكفاءات والمواهب ( من هنا ) 

           Family Visas

تأشيرات الزواج أو الخطوبه ( من هنا )

          تأشيرات العائلة (الوالدين، لم الشمل، الاطفال، الزياره العائليه) من هنا

Education  الهجرة عن طريق التعليم في استراليا ( من هنا )

Refugees  هجرة اللجوء  ( من هنا )

 


Sponsored by

   


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة